X
01

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گزینه درمانی جدیدی را برای بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت که نسبت به درمان های موجود پیشرفت نشان دادند تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) گزینه درمانی جدیدی را برای بیماران مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت که نسبت به درمان های موجود پیشرفت نشان دادند تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا  داروی Enhertu  را برای درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان که در آنها امکان حذف سلولهای سرطانی با استفاده از جراحی نیست و یا تومور به صورت متاستاتیک (سلولهای سرطانی به سایر قسمتهای بدن گسترش پیدا می کنند) است، تایید کرد.


 Enhertu  به عنوان گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی در انسان عمل می کند. این دارو تغییرات در HER2 را که به پیشرفت سرطان، رشد و تقسیم و گسترش سلول های سرطانی کمک می کند، هدف قرار می دهد و به یک مهار کننده توپوایزومراز متصل می شود که این ترکیب شیمیایی برای سلولهای سرطانی سمی است.

در سال 1998 ، داروی هرسپتین(trastuzumab)  گزینه درمان هدفمند تومورهای پستان HER2 مثبت به شمار می رفت. Enhertu  جدیدترین شیوه درمانی برای بیمارانی با  HER2  مثبت است که نسبت به درمان های موجود پیشرفت نشان دادند.


سرطان پستان HER2 مثبت نوعی سرطان پستان است که ژن های HER2 در سلول های سرطانی پستان، فعالیت شدیدی دارند که منجر به تولید میزان بالایی از  پروتئین HER2 می شود. این پروتئین ها، به رشد سلول های سرطانی سرعت می بخشند. تقریباً از هر پنج بیمار مبتلا به سرطان پستان، یک نفر جهش ژنی در سلولهای سرطانی را نشان می دهد که باعث تولید میزان زیادی از پروتئین HER2 می شود. سرطان های پستان HER2 مثبت، از نوع تهاجمی هستند.


در یک کارآزمایی بالینی 184 بیمار زن مبتلا به سرطان پستان HER2 مثبت، غیرقابل درمان با جراحی و یا متاستاتیک انتخاب شدند. این بیماران در محیط متاستاتیک تحت درمان قرار گرفتند و قبل از درمان با داروی Enhertu ، تحت آزمایش بین دو تا 17 روش درمانی قرار گرفتند. در طی این آزمایشات بالینی، بیماران هر سه هفته داروی Enhertu را دریافت می کردند و هر شش هفته، از تومور تصویربرداری می شد. در مدت زمان  14.8 ماه، به طور متوسط ، 60.3 درصد از بیماران به داروی Enhertu  پاسخ دادند و میزان تومور در آن ها کوچک تر شد.

هشدار: مصرف داروی Enhertu خطر ابتلا به بیماری ریه بینابینی و سمیت جنینی را به دنبال دارد. بیماری بینابینی ریه و ذات الریه (التهاب بافت ریه) از جمله مواردی بود که در بیمارانی که داروی  Enhertu  را مصرف می کردند، منجر به مرگ شد. در صورت مشاهده علائمی از قبیل سرفه ، تنگی نفس (تنفس دشوار یا زحمت کش)، تب و سایر علائم تنفسی بایستی مصرف داروی  Enhertu  را قطع کرد. و یا دوز دارو را کاهش داد.


زنانی که باردار هستند نباید داروی Enhertu مصرف کنند زیرا این امر ممکن است به جنین در حال رشد یا نوزاد تازه متولد شده آسیب وارد کند.

شایع ترین عوارض جانبی مشاهده شده در بیمارانی که Enhertu مصرف می کردند شامل تهوع، خستگی، استفراغ، آلوپسی(ریزش مو)، یبوست، کاهش اشتها، کم خونی (کاهش هموگلوبین خون)، کاهش تعداد نوتروفیل ها (گلبول های سفید که سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها هدایت می کنند)، اسهال، لکوپنی، سرفه و کاهش تعداد پلاکت ها می باشد.

بیماران تحت درمان با Enhertu ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلال عملکرد بطن چپ قرار گیرند، این عارضه در شرایطی اتفاق می افتد که قلب قادر به پمپ کردن خون به طور مؤثر در بدن نباشد.


منبع: 

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-new-treatment-option-patients-her2-positive-breast-cancer-who-have-progressed-available

تعداد امتیازات: (1) Article Rating