X
26

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین راه درمان را برای معالجه بیماران مبتلا به اختلال خونی نادر تأیید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین راه درمان را برای معالجه بیماران مبتلا به اختلال خونی نادر تأیید کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) داروی Reblozyl (luspatercept-aamt) را برای درمان کم خونی (کمبود گلبول های قرمز) در بزرگسالان مبتلا به بتا تالاسمی که نیاز به تزریق منظم خون دارند، تأیید کرد.


هنگامی كه بیماران نیاز به تزریق  چندباره خون پیدا می کنند، خطر زیاد شدن آهن در آن ها به وجود می آید كه می تواند روی بسیاری از اعضای بدن آن ها تاثیر منفی بگذارد.

بتا تالاسمی، که به آن "کم خونی کولی" نیز گفته می شود، یک اختلال خونی ارثی است. در این بیماری تولید هموگلوبین (پروتئین حاوی آهن که در گلبول های قرمز خون وجود دارد)  که نقش انتقال اکسیژن به سلول های بدن را  به عهده دارد، کاهش می یابد. در افراد مبتلا به بتا تالاسمی، سطح پایین هموگلوبین منجر به کمبود اکسیژن در بسیاری از نقاط بدن و کم خونی می شود که می تواند رنگ پریدگی، ضعف، خستگی و عوارض جدی تر را به دنبال داشته باشد. درمان مبتلایان به بتا تالاسمی اغلب شامل تزریق مادام العمر خون برای بقا، و درمان بار اضافی آهن به دلیل تزریق خون است. افراد مبتلا به بتا تالاسمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون غیر طبیعی هستند.


تأیید داروی  Reblozyl براساس نتایج حاصل از آزمایشات بالینی بر روی  336 بیمار مبتلا به بتا تالاسمی که نیاز به تزریق خون داشتند، صورت پذیرفت. از این تعداد بیمار مبتلا،  112 نفر دارونما دریافت کردند. نیاز به تزریق خون در بیست و یک درصد از بیمارانی که تحت درمان با داروی Reblozyl قرار داشتند، به میزان 33 درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر، بیمارانی که طی دو هفته متوالی داروی Reblozyl مصرف می کردند، به مدت 12 هفته نیاز به تزریق خون نداشتند.

عوارض جانبی رایج برای بیمارانی که از داروی Reblozyl استفاده می کردند شامل: سردرد، استخوان درد، درد مفاصل، خستگی، سرفه، درد شکمی، اسهال و سرگیجه بود. این بیماران ممکن است فشار خون بالا را نیز تجربه کنند.

به متخصصین مراقبت های بهداشتی توصیه می شود فشار خون بیمار را در طول درمان تحت نظر داشته باشند و در صورت لزوم از داروی ضد فشار خون استفاده کنند. همچنین مراقب باشند ترمبوز (لخته شدن خون) اتفاق نیفتد.

استفاده از داروی Reblozyl  در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود، زیرا این امر ممکن است به جنین در حال رشد یا نوزاد تازه متولد شده آسیب برساند.

منبع: 

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-therapy-treat-patients-rare-blood-disorder

تعداد امتیازات: (0) Article Rating